NOx – Lambda Sensörü Sorun Çözümü

NOx (Nitrik Oksit) emisyonlarının kontrol edilmesinde Lambda sensörü çok önemli bir role sahiptir. Lambda sensörü, egzozdan geçen gazlardaki oksijen miktarını ölçer ve motor kontrol ünitesine gönderir. Motor kontrol ünitesi, bu verilere göre yakıt-enjeksiyon sistemini kontrol eder ve aracın egzoz gazı emisyonunu azaltmak için gereken düzeltmeleri yapar. NOx ve Lambda sensörü, araçların egzoz emisyonlarının kontrolünde önemli bir rol oynamaktadır.

Lambda sensörleri genellikle aracın egzoz sisteminde, katalitik konvertörün önünde veya arkasında yer almaktadır. Bu sensörlerin yanlış ölçümler yapması veya yanlış çalışması durumunda, aracın egzoz emisyonları artabilir ve araç performansı olumsuz etkilenebilir. Ayrıca, yanlış ölçüm yapan veya yanlış çalışan Lambda sensörleri, araçlarda “Check Engine” uyarısı veren hata kodları üretebilir.

Lambda sensörü sorunlarının çözümü için aşağıdaki adımlar izlenebilir:

  1. Lambda Sensörünün Kontrol Edilmesi: Lambda sensörünün doğru çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için, aracın bir OBD-II tarama cihazına bağlanması gerekir. Bu cihaz, aracın egzoz emisyonlarına ilişkin hata kodlarını tespit edebilir.

  2. Lambda Sensörünün Temizlenmesi veya Değiştirilmesi: Lambda sensörünün doğru çalışmadığı tespit edilirse, öncelikle sensörün temizlenmesi gereklidir. Ancak, sensörün temizlenmesi sorunu çözmezse, sensörün değiştirilmesi gerekebilir.

  3. Yakıt-enjeksiyon Sistemini Kontrol Etmek: Lambda sensörü sorunlarının nedeni, yakıt-enjeksiyon sistemi veya diğer bileşenlerde olabilir. Bu nedenle, yakıt-enjeksiyon sistemi de kontrol edilmelidir.

  4. Katalitik Konvertörün Kontrol Edilmesi: Lambda sensörleri, katalitik konvertörün doğru çalışması için gereklidir. Bu nedenle, sorunun katalitik konvertörde olup olmadığı kontrol edilmelidir.

  5. Aracın Bakımı: Lambda sensörleri, aracın bakımının düzenli olarak yapılmasını gerektirir. Bu nedenle, aracın bakımının düzenli olarak yapılması ve uygun yakıt kullanılması önemlidir.

  1. Egzoz Sistemi Kontrolü: Egzoz sistemi, aracın egzoz emisyonlarının kontrolünde önemli bir rol oynar. Bu nedenle, egzoz sistemi de düzenli olarak kontrol edilmelidir. Egzoz sistemi sızıntıları veya hasarları, Lambda sensörü sorunlarına neden olabilir.

  2. Motor Kontrol Ünitesi Kontrolü: Lambda sensörü sorunları, motor kontrol ünitesindeki bir hatadan da kaynaklanabilir. Bu nedenle, motor kontrol ünitesinin kontrol edilmesi gerekebilir.

  3. Araçın Kullanım Şartlarının Düzenlenmesi: Araçların egzoz emisyonları, aracın kullanım koşullarına göre değişebilir. Örneğin, aracın sık sık yüksek hızlarda kullanılması, egzoz emisyonlarını artırabilir. Bu nedenle, aracın kullanım koşullarının düzenlenmesi, egzoz emisyonlarını azaltmak için etkili bir yöntem olabilir.

  4. Lambda Sensorü ECU yazılımından iptal edilebilir ancak bu aracın emisyonlarını olumsuz etkileyebilir

NOx ve Lambda sensörü sorunları, araçların egzoz emisyonlarının kontrolünde önemli bir role sahip olan bileşenlerdir. Bu sorunlar, aracın performansını ve egzoz emisyonlarını olumsuz etkileyebilir. Ancak, yukarıda belirtilen adımlar izlenerek, bu sorunlar çözülebilir ve araçların performansı ve egzoz emisyonları iyileştirilebilir.

Teknik olarak (NOX) Lambda sensörü olarak bilinen, bir çok kişi tarafından ise Oksijen Sensörü olarak adlandırılan sensördür.

Oksijen (LambdaSensörü, egzoz gazındaki oksijen miktarını algılayarak motor kontrol ünitesine (ECU) bildiren sensördür.Yani motora alınan havanın (oksijenin) ne kadarı yanmış (kullanılmış)? Ne kadarı yanmadan egzoz gazından dışarı atılmış? buna bakılır. Bu bilgi, motorun yanma odasında gerçekleşen yanma (patlama) hakkında, motor kontrol ünitesine (ECU – BEYİN) bilgi verir.

Lambda Sensörü egzoz manifoldunun çıkışında bulunur. Egzoz manifoldunun çıkışında katalitik konvertör bulunmaktadır, lambda sensörü katalitik konvertörden hemen önce, egzoz borusuna sonda şeklinde takılmıştır.

Geneldelambda sensörü sayısı 1 dir, fakat yeni nesil otomobillerde iki tane lambda sensörü kullanılmaktadır. Sensörlerden ilki katalitik konvertörün giriş tarafında, ikincisi ise katalitik konvertörün çıkış tarafında egzoz borusunda bulunur. 2. sensörün kullanılma sebebi, katalitik konvertörün çalışmasını kontrol etmek, doğru çalışıp çalışmadığını belirlemektir.

Oksijen (Lambda) Sensörünün Arıza Belirtileri 
Lambda sensörleri çalıştıkları ortama bakıldığında çok dayanıklı sensörlerdir fakat zamanla eskiyip değiştirilmeleri gerebilir.
Lambda sensörlerinin özelliklerini yitirlemeleriyle, aşırı kirlenmeleriyle, ölçüm hassasiyetleri azalır, hassas voltaj sinyali üretemezler. Lambda sensörü sonda ucunda, dış ortamdan gelen su-çamur-toz gibi kirleticiler sebebiyle, ya da egzoz gazından gelen kurşun, sülfür, silikon, yakıt külü ve yakıt katkı maddeleri sebebiyle katman oluşabilir.
Bu durumda motor hava-yakıt karışımını ideal olarak ayarlayamaz, yakıt sarfiyatı artar, egzoz emisyonları artar, motor performansı azalır. Lambda sensörü tamamen arızalandığında, genellikle motor zengin karışımla çaşlışır ve bu yakıt tüketimini aşırı yükseltir. Aracımın yakıt sarfiyatı çok arttı çok yakmaya başladı ne yapmalıyım diyorsanız, piston-silindir-subap sisteminde bir arıza yoksa, sebebi lambda (oksijen) sensörünün bozulmuş – aşırı kirlenmiş olmasındandır.
Sensör voltaj muayenesi en sağlıklı şekilde özel ölçüm aletleriyle ya da osiloskopla yapılabilir, böylece sensörün ürettiği voltaj dalgaları daha iyi görülebilir ve yorum yapılabilir.

Lambda sensörünü iptal ettirmek için uzman olmayan kimselere müdahale ettirilmesi kötü sonuçlar doğurabilecektir.Aracınızın yanma ve oksijen orantısının iyi ayarlanmaması durumunda belirli farklı arızalar oluşabilir,aracınız ciddi performans kayıplarına uğrayabilecektir.

ISY-Tuning uzman ekibiyle sizlere tüm problemlerinizde destek olabilecek ve lambda sensörü iptali hakkında çözüm sağlayabilecektir.