EGR (Exhaust Gas Return)
Eksoz gazı geri çevrim sisteminin kısaltmasıdır. Bu sistemin aracınız için en büyük handikapı tekrar motora soktuğu yanmış eksoz gazı ile Motorun karter havalandırmasından gelen yağ buharı birleşip Emme manifolduna çamur kıvamında Karbon birikimi oluşturmasıdır.
EGR Amacı
Ülkemiz de dahil olmak üzere Dünya genelinde yakıt kalitesi her geçen gün düşmektedir.Kalitesiz yakıtlar dikkate alındığı zaman EGR nin bir çok eksi özelliği karşımıza çıkacaktır.
EGR nin tam olarak görevi;
EGR eksozdan çıkan tam olarak yanmamış veya kısmen yanmış gazları tam olarak yanması için yanma odasına tekrar gönderir ve aracınızın kullandığı tüm yakıtı yakmasını sağlamak için yapılan bir sistemdir.
EGR neden iptal edilir?
Ancak EGR sistemi her ne kadar tüm yakıtı yakmak için uğraşsada tamamıyla yanmamış daha doğrusu kısmen yanmış gazları çekerken yanmış gazlarıda beraberinde çekmektedir.
Ancak EGR kısmen yanmış gazları tekrar ateşleme odasına gönderirken (Kısmen yanmış yakıtlar asla ilk yakıt deposundaki gibi değildir ve yanma odasından geçip eksoz kısmına gönderildiği için karbonlaşmaya uğrar) karbonlaşmış gazı gönderdiği için çamur kıvamında bir yakıt ateşleme / yanma odasına gider.Bu durumda EGR kısmen yanmış gazı da çekmesinin ardından kurumlanmaya sebep olmakta, ve araç yanmış gazı tekrar yakmaya çalıştığı için yakıt tüketimini arttırmakta ve motor sağlığına özellikle ateşleme mekanizmalarına yüksek ölçüde zarar vermektedir.
EGR nin kullanımında ateşleme odası veya bujilerinizde oluşacak kurumlaşmalar aracınızın rahat ateşleme yapamamasını sağlayacak, dolayısı ile eksik ateşleme,ateşleyememe durumları ortaya çıkacatır.Ve dolayısı ile ateşlenerek yanamayan yakıt tekrar EGR sisteminde yakıt odasına gönderilecek ve karbonlaşmış çamur niteliğindeki yakıt ateşleme sisteminize (bu sadece buji değil, tüm ateşleme sistemi, yanma odası,bobinlerin arızalanması) gibi bir çok arızayı rahatlıkla beraberinde getirecektir.
Her ne kadar doğayı ve havayı korumak için bu tip sistemler yapılsada tam gazları ayırt edemediği için araç sahiplerine çok yüksek maliyetler doğurmakta,aracın tam olarak gücünü kullanmasını engelleyebilmektedir.
Bu sebeple EGR sistemlerinin (mekanik egr parçası sökülmeden) aracınızın yazılımları üzerinden devre dışı bırakılması genel olarak tavsiye edilmekte ve birçok araçta devre dışı bırakılmaktadır.
Diğer bir deyişle EGR (Exhaust Gas Recirculation), motorun içindeki sıcak yanma gazlarının, daha düşük sıcaklıkta yanma ile azaltılan NOx emisyonlarını azaltmak için tekrar yanma odasına geri dönmesine izin veren bir sistemdir. EGR sorunları, bu sistemde oluşabilecek tıkanmalar, kirlenmeler veya mekanik arızalar nedeniyle ortaya çıkabilir.
EGR sorunlarının çözümleri şunlardır:
-
EGR valfi temizliği veya değiştirilmesi: EGR valfi zamanla kirlenebilir veya tıkanabilir. Bu durumda, valfin temizlenmesi veya tamamen değiştirilmesi gerekebilir.
-
EGR boru ve kanallarının temizliği: EGR boruları ve kanalları, zamanla kirlenebilir veya tıkanabilir. Bu durumda, boruların ve kanalların temizlenmesi veya değiştirilmesi gerekebilir.
-
EGR sistemi kontrol edilmesi: EGR sisteminin arızalı olup olmadığını belirlemek için, araçta bir hata kodu taraması yapılması gerekir. Hata kodu taraması, arızanın ne olduğunu belirleyebilir ve arızalı parçaların onarımını veya değiştirilmesini sağlayabilir.
-
EGR sıvısı eklenmesi: Bazı araçlar, EGR sistemi için özel bir sıvı kullanır. Bu sıvı, sistemi temizleyebilir ve düzgün çalışmasını sağlayabilir. EGR sıvısının seviyesi düşükse veya tükendiğinde, sıvının yenilenmesi gerekebilir.
-
EGR silme: Bazı araç sahipleri, EGR’nin çıkarılması veya devre dışı bırakılması yoluyla EGR sorunlarını çözmek.
EGR sorunlarının önlenmesi için, aracın düzenli bakımının yapılması, uygun yakıt kullanımı ve aracın uygun şekilde kullanılması önemlidir.